De vijfde Hitmeister e-Commerce dag
Publié le 17 Juillet 2014
Welke trends zetten zich de komende tijd door in de e-commerce?
Online en offline integratie
De belangrijkste trend wordt het combineren van offline en online winkelen. We zien steeds meer traditionele retailers, bijvoorbeeld Scheer en Foppen met Bobshop.nl, die zich op internet begeven en aan de andere kant pure online players, als Cool Blue, steeds meer ‘brick ‘n mortar’ winkels openen. De sleutel daarbij is een naadloze integratie tussen de online en offline wereld. Online kopers willen online kunnen bestellen en afhalen in een fysieke winkel. Het traditioneel winkelend publiek wil het gemak van de online informatie voorziening en het gemak van online bestellen op de winkelvloer.
We zien initiatieven als online informatie- en bestelzuilen in winkels, diverse mobile apps om de koper in de winkel goed voor te lichten. (Mobile apps zullen mijns inziens niet slagen, aangezien de meeste smartphone gebruikers zelden winkel apps downloaden en gebruiken. HTML5 Apps zullen daarentegen een grote vlucht nemen.) Omgekeerd zien we dat je volgend jaar in de plaatselijke Albert Hein je bestelling bij Bol.com kunt ophalen. In de supermarkt kunt betalen en je bestelde producten ook daar weer kunt inleveren. Belangrijkste gedachte moet zijn dat je niet vanuit online of offline “kanalen” denkt maar de consument als uitgangspunt neemt. Een consument kiest zelden bewust voor alleen on- of offline maar voor een partij die op dat moment het beste aan zijn behoefte voldoet. De ene keer is dat een prijsargument, de andere keer een service argument of een distributie keuze.
Internationalisering e-Commerce
Internationale handel en bestellen in het buitenland wordt belangrijker. Boeken en parfums in Engeland bestellen, computers en hifi in Duitsland en dan afrekenen met het de nieuwe Europese iDeal. Doordat de consument steeds verder om zich heen kijkt en ook over de landgrenzen zijn producten koopt, zullen de prijzen tussen de verschillende landen steeds meer naar elkaar toe groeien. Zo zal de vastgestelde boekenprijs in Nederland sneuvelen omdat de Nederlander zijn boeken in Engeland of Duitsland bestelt. Door de komst van het Europese iDeal systeem zal de consument nog eerder in het buitenland bestellen. Door de internationalisering zullen de soms toch al lage winstmarges nog verder onder druk komen te staan. In dit verband is het heel logisch te veronderstellen dat de grote partijen het meeste kans hebben om te overleven. De inkoopvolumes zijn bepalend voor een goede absolute marge (resultaat in geld onder aan de streep). Hier geldt: de massa maakt de kassa. Vandaar ook dat grote internationale formules ook in Nederland hun opwachting maken. Denk hierbij aan de inmiddels bekende schoenen- en mode reus Zalando en nieuwkomer Sarenza. Ook zijn de geruchten niet te stoppen dat binnen enkele maanden Amazon in Nederland actief zal worden. De gemiddelde webwinkel is dus gewaarschuwd en zal op zoek moeten naar meer en andere toegevoegde waarden. Onderscheidend vermogen kan bereikt worden door goede productinformatie.
Product informatie (Big Data)
Productinformatie wordt nog belangrijker. Fabrikanten zetten o.a. platformen op voor het gecontroleerd verspreiden van gestructureerde en genormaliseerde productinformatie. Met alleen Merk, Productnaam, Foto’s, wat Marketingtekst en een ongestructureerde lijst van specificaties red je het in 2013 niet meer. Webshops zullen meer moeten investeren in goede productdata zodat ze automatisch producten met accessoires kunnen koppelen en automatisch producten kunnen samenstellen. De verkochte televisie koppelen met de bijpassende muurbeugel en kabel. Dergelijke koppelingen zullen de komende jaren uitgroeien tot de belangrijkste factor in de winstgevendheid en bestaansrecht van een webshop. Ook het kunnen voorzien van relevant advies (bijvoorbeeld via een zgn. virtuele verkoopadviseur) vergt een goede gestructureerde productdatabase als basis.
Sociale e-commerce hype loopt af
We zien nu al dat social media (o.a. Facebook) niet meer zo snel groeit als was voorspeld; de sociale media hype loopt terug. Groupon, Facebook, etc. krijgen het in 2013 nog moeilijker om een winstgevend bedrijfsmodel te vinden (en de aandeelhouders tevreden te houden!). Met de verscherpte toezicht, o.a. de cookie wetgeving, mogen en kunnen zij hun leden niet langer over het internet volgen. Daardoor loopt de belangstelling van adverteerders terug en blijken voorgestelde f-commerce (verkoop via Facebook) en couponning successen qua resultaten tegen te vallen.
Sociale e-commerce is al op de weg terug. Fabrikanten en webshops trekken zich terug uit Facebook, Hyves en andere netwerken. Sociale media is net als mobile shopping (m-commerce) een mogelijk verkoop kanaal en, helaas voor Facebook, niets meer dan dat.
( De volgende sociale media hype verwacht ik op mobiel gebied, het eerste bedrijf dat een goede integratie tussen Whatsapp en sociale media bewerkstelligd zal de nieuwste sociale media hype worden.)
Google shopping
Google shopping zal het de algemene prijs- en productvergelijkers moeilijk maken. Wat is de toegevoegde waarde van Kieskeurig als je de prijzen ook bij Google kunt vinden? Gespecialiseerde vergelijkers, als de Tweakers.net Pricewatch zullen blijven bestaan omdat ze naast de product- en prijsinformatie de bezoeker meer informatie, via het forum en nieuws, over het product leveren.
Hosting
Het standaard hosten van een domein met traffic en opslag ruimte zal afnemen en vervangen worden door applicatie hosting. Niet langer hoef je zelf alles op te zetten en te onderhouden, maar heeft de hoster het Magento of WordPress pakket al voor je ingericht. Hosters zullen zich steeds meer richten op het inrichten en onderhouden van applicaties. Daarbij maakt het de klant niet uit of dit nu in een cloud of ‘gewone’ hosting omgeving is, zolang het maar stabiel draait en veilig is. Het bezit (eigen servers) is niet meer van belang maar de “toegang tot” serveroplossingen is belangrijk. Maar dat zien we natuurlijk ook terug bij consumenten die niet direct met hosting te maken hebben. De CD collectie wordt vervangen door een iTunes of Spotify abonnement en de DVD’s gaan op Marktplaats omdat we via Video on Demand systemen (Vimeo en via de kabelbedrijven) kunnen kijken wat en wanneer we willen.